– Det går att punktförbränna.
Det finns ingenting som heter punktförbränning. När du tränar hämtar kroppen energin där den finns. Det spelar ingen roll om du gör 1000 sit ups per dag för du kommer inte bli smalare på magen om inte din kropp hämtar energin därifrån.

– Man blir plumsig och klumpig av styrketräning.
Att styrketräna behöver inte innebära att du blir stor och muskulös eller som många kallar det, plumsig och klumpig. Att bygga muskler är en lång process och kommer inte över en natt, vecka eller månad. Det blir vad man gör det till, och vill du inte bli stor behöver du inte heller bli det. Det är du som bestämmer var gränsen går.

– Man kan forma sina muskler.
Hur musklerna sitter och kommer att se ut efter din träning beror helt och hållet på hur dina muskelfästen ser ut och det är genetiskt. Anser du att du har för stor springa mellan bröstmusklerna är enda sättet att få mindre glipa att bygga större bröstmuskler. Men att forma muskulaturen är inte möjligt.

– Tränar man magen tillräckligt mycket får man automatiskt ett sexpack.
Detta är en ganska vanlig myt och det finns faktiskt folk som lever på denna myt. Titta på alla dem som säljer ”vibrating belts” på tv- shop till skyhöga priser till folk som inte vet bättre. Dem hävdar att man genom vibrationer och värme får fram sexpacket. Detta är naturligtvis falskt och det spelar ingen roll om du gör 500 situps per dag, du kommer ändå inte få något sexpack så länge du har kvar underhudsfettet som täcker dina muskler.

– Bästa tecknet på en bra dags träning, är hur trött och att du har fått träningsvärk
Att du är mör i kroppen dagarna efter ett träningspass kan betyda att du har avverkat ett bra träningspass. Att inte ha träningsverk dagarna efter ett träningspass betyder dock inte att ditt träningspass varit värdelöst. Det du ska lägga mer vikt på är vad ditt träningspass gav, vilken intensitet du hade och hur mycket kraft du la på träningspasset. Lyfte du mer vikt än vanligt? Gjorde du en extra repetition? Hur kände du dig under träningen? Var du pigg och kände att du hade mycket energi eller var du slö och trött.
Var inte orolig om du inte har träningsvärk efter ett träningspass. Det du ska lägga vikten på är det som jag har listat ovan.

– Styrketräning är farligt för barn och de kan stanna i växten.
Många föräldrar drar sig från att låta sina barn utöva sporter som involverar fysiska aktiviteter och stimulering av musklerna. Det är bara bra att låta ens barn utöva någon form av sport eftersom du undviker att ditt barn blir överviktig, stärker skelett och leder, förhindrar skador och förbättrar även barnets motion och hälsa. Så att låta ens barn styrketräna är inte farligt. Är man osäker kan man prata med en specialist.

– När man motionerar omvandlas fett till muskler.
Falskt: Fett kan inte omvandlas till muskler och muskler kan inte omvandlas till fett. Muskler kan bli större eller mindre och det gäller även fettcellerna. Det fett som du blir av med förbrukas dock som energi.

– När man motionerar svettas man ut fettet.
Falskt: Nej svett består av vatten och slaggprodukter, inte fett. Fettet förbränns som energi.

– Att svettas mycket är ett tecken på att man bränner mycket fett.
Falskt: Nej, hur mycket vi svettas är individuellt och har inte alls med fettförbränning att göra.

– Får man ingen träningsvärk har passet inte varit effektivt.
Falskt: Träningsvärk har inte med passets effektivitet att göra. Ofta får vi träningsvärk för att vi är ovana vid en viss aktivitet.

– Man börjar bränna fett först efter 20 minuters motion.
Falskt: Nej, du bränner faktiskt fett dygnet runt, också i vila.