Ät inte för lite
Även om tillverkare av kosttillskott försöker få oss att tro att det räcker att ta ett piller för att snabbt gå ner i vikt och samtidigt få en bättre hälsa, så kvarstår faktum; för att gå ner i vikt krävs ett kaloriunderskott. Det betyder dock inte att du måste svälta eller bara leva på grönsaker och äggviteomeletter. Så fort kroppen känner av att den får lite mindre kalorier än vanligt så börjar kroppen bränna fett. Svårare än så är det inte. Ligger du för lågt i kaloriintaget går kroppen dock på sparlåga och försöker på alla sätt och vis behålla varenda fettmolekyl i kroppen.

Ät en balanserad kost
För att kroppen ska fungera bra, oavsett om du försöker gå ner i vikt eller bara vill vara vid god hälsa, måste du få i dig alla makronutrienter (fett, protein, kolhydrater och vatten), samtidigt som du inte har brist på någon vitamin eller något mineral. Det enklaste sättet att se till att kroppen alltid har det den behöver för att fungera optimalt är att äta en balanserad kost. Se till att du får i dig fett, protein och kolhydrater vid varje mål. För att vara säker på att få i dig vitaminer och mineraler rekommenderas åtminstone tre portioner frukt och grönt varje dag.

Ät med jämna mellanrum
Alla kroppar är olika. Vissa av oss klarar oss utan mat i många timmar och trivs bäst med tre rejäla mål per dag. Andra behöver äta oftare. För din hälsa spelar det ingen roll hur ofta du äter. För viktminskning kan det dock vara klokt att äta lite mindre mål lite oftare under dagen. Det finns två skäl för detta. För det första blir du inte hungrig om du äter ofta. Du riskerar alltså inte att sätta i dig något onyttigt bara för att du blir ”sugen”. För det andra är det ett faktum att många mindre mål ger ett stabilare blodsocker, vilket underlättar för dig som vill gå ner i vikt.

Ät riktig mat
Visst, det är inte alltid det går att äta en optimalt komponerad måltid. Ibland är vi på språng. Andra gånger orkar vi bara inte laga näringsrika måltider. Om du vill få en bättre hälsa och/eller gå ner i vikt är det dock klokt att undvika färdigmat och processade livsmedel. Mat som tillverkas industriellt har sämre näringsvärde än den mat du tillagar själv. Så är det bara, oavsett vad tillverkaren påstår på förpackningen.

Komplettera med fettförbrännande livsmedel
När du har god ordning på din kosthållning kan det vara klokt att komplettera maten med några livsmedel som är dokumenterat fettförbrännande. Först och främst har vi naturligtvis de starka kryddorna. Starka kryddor ökar förbränningen – ja du vet ju själv hur din kropp reagerar när du äter stark mat. Magra mejeriprodukter är andra livsmedel du kan äta mer av om du vill gå ner i vikt. Fet fisk och andra livsmedel som innehåller omega-3 bör också vara en del av en kost för balanserad viktminskning.