Hur jag jobbar som kostrådgivare.

Inledningsvis jobbar jag alltid med en behovsanalys dvs. frågar om dina tidigare kostvanor, träningsbakgrund, sjukdomar, syfte och målsättning med kosten.

Baserat på den informationen du givit kommer jag att utforma ett personligt kostprogram.

Kontinuerlig kontakt

Som kostrådgivare håller jag också kontuernerligt kontakt med mina kunder under deras väg till målet. Jag har kontakt varannan eller var tredje vecka, bara för att se att dem inte har hamnat i någon svacka eller bara höra om allt känns bra.

Målinriktat

Beroende på vad målet är, och ur hårt man vill och kan pressa sig så lägger jag upp kostprogrammen på 4,6 eller 8 veckor. T.ex. Om det är viktminskning så börjar jag alltid med ett dietprogram. Där kunden kommer in i en förbränningscykel och äter var tredje timma, (låter jätte mycket, men det är vad man äter som räknas) jag sänker kolhydraterna en del och höjer proteinet. Vilket gör att man får bort underhuds fett snabbare, Och blir ”tightare” i kroppen.

Vitaminer

Du får alltid i dig alla vitaminer och mineraler du behöver för att täcka det dagliga intaget oavsett vilket program du väljer. Efter diet- programmet så lägger jag upp en bibehållnings program. För när man har gått ner sina kilon så vill man stanna där och inte gå upp mer i vikt. Då har jag ett program som heter bibehållningsprogrammet och det är då uträknat individuellt. Och det kan du äta efter utan att gå upp i vikt igen. Och självklart så får du med dig olika menyval som du kan välja efter så du får lite variation på kosten. På kostprogrammen står det vilka tider du ska äta på, vad du ska äta och hur mycket.

Klicka för att se lite av de matrial du får när du blir kund hos mig
  • Individuellt anpassat Kostprogram uträknat på antal kcal/dag.
  • Kostschema.
  • Olika Meny förslag.
  • Kost Information: Ät frukost gå ned i vikt, Förändra dina matvanor m.m.
  • Kost råd.
  • Tips för att gå ner i vikt/upp i vikt.
  • Information om Så fungerar Förbränningen, visste du att.
  • Tabeller/info om Glykemiskt Index (GI).
  • Råd och information om olika kosttillskott.
  • Målviktstabell.
  • Stekt mat blir inte fet mat när man...

    – Lyfter livsmedlet ur pannan.
    – Inte häller stekfett på maten.
    – Undviker panering eller gör tunn panering.
    – Steker finfördelade livsmedel i lite fett.

    För lite vatten kan ge...

    1. Överflödigt fett.
    2. Trötthet.
    3 . Minskad effektivitet i matsmältningen.
    4. Ökad gifthalt i kroppen.
    5. Ömma leder och muskler