Kolhydrater är det näringsämne som levererar energi till hjärnan. Om du inte har tillräckligt med bränsle får du besked om det direkt, eftersom blodsockret sjunker och du får svårare att koncentrera dig. När det händer sänder hjärnan signaler till musklerna och till magen, om att arbeta för att leta upp kolhydrater.
Det är det som händer på eftermiddagen, när man börjar titta på klockan för att man känner hungern i magen och blir socker sugen. Och så har det gått så pass långt tid i mellan målen så då måste man ha något snabbt i sig. För att garantera en stabil och varaktig energi är en god ide att begränsa mängden kolhydrater av den sort som tas upp snabbt av kroppen samt ger snabb energi och förbrukas omedelbart.

Till den kategorin tillhör, socker, kakor, bröd, honung, choklad, vitt ris. Satsa istället på den sort som tas upp långsamt, som inte ger samma blodsockersvängningar, som istället stannar kvar i systemet under en längre tid. Den sortens kolhydrater får du genom till exempel fullkornsprodukter och grova grönsaker.
Tänk även på att se över ditt kostintag över en vecka. Vad äter du? När äter du? Hur äter du?Äter du rätt för att du ska må bra och nå ditt mål? Har du rätt balans med proteiner, fibrer, kolhydrater, vitaminer och mineraler?
Om du ändå äter varje dag, ta dig tiden att se över ditt kostintag. För vi blir vad vi äter.