Jag har under så många år aldrig förstått mig på denna typ av sk träning.Förstår inte folk att den är skadlig i längden??
Jag börjar med fördelen:
• Folk kommer ut och rör på sig mer.
Nackdelar: Folk har fel teknik och kan inte hantera stavarna. När man går ut och går så ska man ha en stolt, upprätt hållning. Vilket innebär att man ska vara rak i ryggen, upp med brösten,ha magen in dragen. Röra på armarna, låt de pendla antingen åt sidan eller fram och tillbaka. Och det är många som missar det när de är ute och power walkar, därför har stavar tyvärr kommit till. Bara för att folk ska röra mer på armarna när de är ute och går. Men vad händer med hållningen när man stoppar ett par stavar i händerna?
Jo, axlarna faller fram och man tappar hållningen och till slut får man ont i ryggen och nacken. Fokuset blir på stavarna istället för stegen, hållningen och konditionen. Man får inte bättre kondition med stavar, det är tiden du är ute och pulsen/hastigheten i power walken som gör det. Stavarna är bara en morot för att komma ut.
En annan sak som 98% av de som går med stavar går fel med dem. De trycker ner stavarna jätte hårt i marken och då går det vibrationer in i armen som sedan orsakar en felaktig repetitiv belastning i axelleden. Eftersom det oftast är äldre personer som använder stavar så finns det i de flesta fall redan förslitningsskador i axelleden, att gå med stavar felaktigt blir som att slänga bensin på elden. En uppmaning till alla som promt skall använda stavarna som en motivation att gå ut på promenad är att se till att utföra isättningen av stavarna korrekt så att den rörelse som följer blir så naturlig för kroppen som möjligt.

Ett bättre alternativ är att skippa stavarna se till att ha bra skor på fötterna gärna en pulsklocka (be om hjälp med att räkna ut din förbränningspuls), sen är det bara att ge sig ut och promenera.
Sammanställning:
• Stavarna förbränner inte fettet åt dig. Det gör du själv genom rätt kost och rätt puls.
• Du går ej ned i vikt av stavarna. Du går ner lika mycket utan stavarna. Det är promenaderna och att du rör på dig som gör att du går ner i vikt. Stavarna är inga trolleri stavar.
• Efter 3 månader av användning av stavar så kommer du få ont övre delen av ryggen och nacken.
• Använd vikter runt benen eller runt handlederna.
• Rör på armarna när du är ute och går så får du en större rörelsebana och tränar även överkroppen och låt kroppen få en naturlig rörelse.
Om man nu måste använda stavar så rekommenderar jag att du köper BungyPump stavar, mycket skonsammare för axlarna.