Oavsett om du tränar för att bli smalare eller tränar för att bli en atlet så är kosten enormt viktig. Rent resultatmässigt så skulle man kunna säga att kosten utgör hälften för vad din träning kommer resultera i.

Som säkert många vet så utgör proteinet en av de viktigaste ingredienserna för att bygga muskler. Proteinet finner vi i mjölkprodukterna, kött och nötter m.m.Träningen stimulerar din kropp till att använda proteinet och bygga muskler. Med mer muskler kommer du även få en ökad metabolism (fettförbränning)

Kyckling,kalkon,ägg,rent rött kött och tonfisk är populära matval bland styrketränare eftersom det innehåller höga halter av  protein och låga halter transfett som är dåligt för kolesterolet.

Det positiva med kyckling och kalkon är att du inte behöver tillsätta fett när du ska tillaga den i grillen eller i ugnen.  Om du ska hålla borta från fettet så på kyckling och kalkonen så väljer du det vita köttet. Det innehåller mindre fett än det mörkare köttet. Skinnet på kycklingen ska du också undvika eftersom det finns ett fettlager precis under skinnet.

Snabba kolhydrater är bra att äta innan eller under ett träningspass eftersom de snabba kolisarna förser kroppen med energi. Utan energin så orkar du mindre vilket kommer skada din utveckling.

Du ska emellertid vara försiktig med ditt intag av kolhydrater eftersom stora intag, mer än vad du förbränner under träning kommer leda till att kolhydraterna omvandlas till fett. Hur mycket man ska inta är individuellt.

Slutsats:

Att gå ner i vikt, bygga muskler och bli av med fett handlar lika mycket om att äta rätt mat som att äta rätt mängd mat.