KÄNNER DU IGEN DIG?
Ont i halsen eller mycket på jobbet – det är lätt att låta bli att träna.
Tidsbrist: Håller inte om du senare sätter dig framför tv:n på kvällen. Köp en trappmaskin och förbränn 600 kalorier på en långfilm eller 200 kalorier på en nyhetssändning.
Pinsamt: Strunta i vad andra tycker. Om det känns jobbigt att springa inför andra kan du alltid börja med att ta promenader i skogen och sedan trappa upp till joggning eller cykling.
Gymskräck: Föreställningen att alla andra är så vältränade på gymmet stämmer inte. Det finns alla sorter och när du tränat ett tag slutar du att bry dig om de andra på gymmet. De bryr sig inte om dig.
Snuva: Det är lätt att strunta i träningen för att du inbillar dig att du är sjuk. Men ofta är det bara en ursäkt för att slippa. Om du bara är snorig kan du ta en promenad och om du har ont i foten kan du kanske styrketräna.
Trist: Stämmer inte. Det är roligt att träna, mycket roligare än att stanna hemma och titta på film. Träna tillsammans. Eller ladda mp3-spelaren med spännande ljudböcker som du bara får lyssna på under träningspasset.

 

Den enda du sviker är dig själv
När träningsursäkterna tar över finns det bara en sak att göra: Tänk om.
Du tränar inte bara för i dag eller nästa vecka, du tränar för livet. Du sviker ingen annan än dig själv om du låter bli. Om motivationen är som bortblåst: Påminn dig själv varför du har bestämt dig för att träna.
Det är bättre att göra någonting än ingenting. Och vad är det som säger att du inte är trött i morgon också.
Genom att träna minskar du risken för hjärt- och kärlsjukdomar. Träningen håller igång ämnesomsättningen vilket hjälper dig att gå ner i vikt. Du blir piggare och gladare av att träna. Det är antagligen för att du inte tränar som du inte orkar.

Håll ut: Det tar ungefär 2-3 veckor att lägga till en vana.
När du kommit igång med en rolig träningsaktivitet är målet att utmana dig själv att bli bättre.
Slutligen: En sak som funkar för de allra flesta är att boka tid med sig själv. Avsätt tid för träning i almanackan.