Fråga:

Hej,

Jag tränar styrketräning Body Pump 2 ggr i veckan och promenerar och går med stavar och går i trappor. Tycker själv att jag rör på mig ganska mycket.

Är 169 lång och väger 63 kg. Försöker att äta nyttigt. Min fråga till dig är hur får jag fart på underhudsfettet vet att det finns muskler under med dom syns inte.

 

Hälsningar från en som vill att musklerna ska synas !

 

Svar:

Hejsan,

Vill du få fram symmetrin i kroppen så ska du träna med dem långa muskelfibrerna i kroppen. Vilket innebär uthållighetsträning. Morgon promenader innan frukost sätter fart på förbränningen.

Höj ditt proteinintag till varje måltid, för att snabbare få bort underhudsfettet, minska på kalorierna och kolhydraterna. Ät var tredje var fjärde timma. Drick mycket vatten. Äter man inte ordentligt när man tränar utan gör av med mer energi än vad man stoppar i sig så kan man gå upp i vikt eller så händer ingenting. Glöm ej bort det viktigaste. Variera din träning. För att få synliga muskler så kan du behöva några ordentliga styrkepass i gymmet. Tänk då på att träna 3×20 set och reps och max 3 övningar per muskel. Lycka till!!

 

Fråga:

Jag e helt nöjd med min kropp förutom att jag har lite stor mage som jag är onöjd med plus lite fett runt midjan. Vad ska jag göra och vad ska jag äta?

 

Svar:

Vad underbart att få läsa att du är nöjd med din kropp. Min rekommendation till dig för att minska omfånget runt midja och mage är att börja röra på dig med. Långa promenader och träna olika typer av situps varannan dag. När det gäller kosten så ät var tredje timma. Drick mycket vatten. Mycket frukt, grönsaker, fibrer och mindre mängd långsamma kolhydrater och mycket proteiner.

 

Fråga:

Hej!

Vill börja med att gratulera tidningen till att numera lagt in en spalt som öppnar för dialog, dvs man får svar på frågor och funderingar.

Själv så är jag närmare 40år och har tränat i ca 20 år, jag gick in på hemsidan www. forma4you.com och läste på din metroblogg ang funktionell fysträning. Träning mot tidtagaruret, gissa om jag blev inspirerad.. Vore oerhört kul och intressant ifall du kunde utveckla själva upplägget på den formen av träning, hur länge kör man, vilka övningar skall man köra, hur bygger man upp ett pass finns det risk för överträning? Jag har alltid tränat enligt det gamla klassiska upplägget med set och reps känner sedan länge att resultaten uteblir samt att motivationen är svår att få, så funktionell fysträning är något som jag kände att det skall jag börja med.

Finns det någon litteratur som man kan få tag på?

Dessutom så har jag ytterligare en fråga till dig, har ett hyfsat stressigt liv och svårt att fokusera på träningen därav vad jag tror uteblivet resultat. Finns det något kosttillskott som du skulle kunna rekommendera att jag börjar med så att jag får hjälp på vägen??

Med vänlig hälsning//Johan

 

Hej Johan,

En rimlig nivå av fettminskning är ett halvt kilo till ett kilo fett i veckan.

Kom ihåg att det är dina levnadsvanor som resulterat i den kropp du har idag. Vill man få en permanent förändring av kroppen så måste man förändra sina levnadsvanor permanent också. Annars kommer det bara att bli en tillfällig förändring.

 Tips om att gå ner i fett:

 

  • Undvik snabba kolhydrater.
  • Ät små måltider men ät ofta.
  • Ät mycket grönsaker och rotfrukter.
  • Undvik panerad och stekt mat ät hellre kokt och grillad mat.
  • Drick mycket vatten.
  • Ät frukt istället för godis.
  • Undvik allt synligt fett.